اصلاح ساختار مالی

ماهیت دولتی و شبه‌‌دولتی شرکت‌ها در سالیان گذشته، ساختار مالی شرکت‌ها را بیمارگونه و هزینه‌زا کرده است. این بیماری به‌گونه‌ای شکل گرفته است که گاه به‌جز غیرقابل تغییر شرکت‌ها پذیرفته شده است و حتی با تغییر هیات‌مدیره‌ها و مدیرعامل، اصلاح ساختار مالی مدنظر قرار نمی‌گیرد. معمولا گروه مدیریتی جدید هم‌چنان افزایش تولید و تقویت صرف امور فنی را، در الویت کاری قرار می‌دهند و در این راه با جستجوی یک الگوی خارجی چند صباحی را با مسافرت به کشورهای مختلف سپری می‌کنند. این در حالی است که مشکل اصلی شرکت‌ها عدم اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها است و دولت نیز کم‌تر در این حوزه، توصیه، دستورالعمل و یا مشوقی را در برنامه خود دارد و فقط عدم اخراج کارگران و کنترل نارضایتی اهالی و مسئولین منطقه‌ای را هنر می‌داند. بیشتر مدیران برای طی دوران مدیریتی خود، استراتژی چالش‌گریزی ،سکون و حفظ وضعیت موجود را مطلوب می‌دانند اما مدیریت سایپا، اصلاح ساختار مالی شرکت را با تمامی ریسک‌های موجود عملیاتی کرد و نتایج خوبی هم ببار آورد. دولت در شرکت‌هایی که در آن‌ها سهم دارد نه توان تزریق منابع دارد و نه اجازه تعدیل نیرو می‌دهد. بنابراین جذب منابع ارزان داخلی و خارجی در جهت کاهش هزینه مالی و هم‌چنین توسعه شرکت‌ها یکی از الزامات در موفقیت شرکت‌ها است .

شرکت‌های متوسط و بزرگ جهت تامین مالی هزینه‌های خود با دشواری‌های بزرگی دست به گریبانند و گاه تسهیلات با نرخ ۳۰ درصد را به ناچار برای تامین مالی خود می‌پذیرند. با تسهیلات ۳۰ درصدی و مازاد نیرو، چگونه می‌توان با رقبای خارجی رقابت کرد. با رقبای خارجی که به نرخ ۲ یا ۳ درصد تامین مالی می‌شوند و حکم محدودیت تعدیل نیرو ندارند و تکلیف‌های آن‌چنانی از سوی دولت خود ندارند، رقابت برابر، به شوخی می‌تواند شبیه باشد هرچند برخی شرکت‌ها و تولیدات در برخی شرایط توان تسخیر بازارهای منطقه را دارند.

گروه سرمایه گذاری سلک کو افتخار این را دارد که با اصلاح ساختار مالی به شرکت ها کمک کند. برای دریافت مشاوره با گروه سرمایه‌گذاری سلک کو تماس بگیرید.